Kāveh Golestān Taghavi Shirazi, was an Iranian photojournalist and artist. In 1988 he took the first pictures of the aftermath of the Halabja poison gas attack during the Iran-Iraq War
لینک مصاحبه با کاوه گلستان
https://aparat.com/v/9QSmc
هنر نو گرا •هنرهاینوگراآثاریهستندکهازنیمهدومسده۱۹میلادیبهاینسویودرپیشکلگرفتنجریانهایهنرینوآوردراروپاوایالات متحدهپدیدآمدند.اینآثارومکتبهایفکریمرتبطباآنهاباعثایجاددگرگونیهاییدرهنرهایتجسمیایرانازدهه۱۹۴۰ میلادیبهبعدشدندکهدامنهتأثیراتشبههنرهاینمایشیهمکشیدهشد.تمرکزاصلیایننوشتار—مطابقسنترایجدرمنابع تاریخهنر—برهنرهایتجسمیوگرایشهاینوینبرآمدهازآنهاست. •ریشههاینوگراییدرهنرایرانرامیتواندربرخوردجامعهایرانیوروشن فکرانشبااندیشههایاروپاییونیزآشناشدنباتکنیکها وابزارهایجدیدیچونرنگروغنودوربینعکاسییافت.سفرهایشاهانقاجاربهاروپاوورودتحصیلکردگانفرنگبهکشور،زمینه آشناییایرانیانباسبکهاینوینهنریوگذارازسبکهایسنتینگارگریایرانیوخطاطیرافراهمآوردند.کمالالملکنخستین مکتبهنریبهسبکهنرواقعگرایغربی(Realism)رابرایایرانبهارمغانآورد؛اگرچهجایگاههنریویدرکشورباعثشدتا برایسالیانبسیار،ایرانیانازپیگیریمکتبهایاروپایینوینیچونامپرسیونیسمبازمانند. •امامهمترینتحولدرنوگراییهنریدرایرانرامیتوانپیامدتغییراتاجتماعیشکلگرفتهدرکشوردرنتیجهاقداماترضاشاه پهلویدانست.سالهایپسازدهه۱۹۴۰،نوگراییبهلایههایسیاسی–اجتماعیایراننفوذکردهبودوهنرکدههنرهای زیبادردانشگاهتهرانمکانیبرایآموزشآکادمیکهنر،ازجملهمکتبهایغربی،بود.بهعنواننخستینمؤسسهازنوعخوددر ایران،هنرکدههنرهایزیبا،هنرمندانایرانیرابهپیرویکردنازسبکهایهنرینویندرپدیدآوردنکارهایخودتشویق میکرد.[۱]درایندورهبسیاریازآثارادبیوهنریپدیدآمدهدراروپابهجامعهایرانمعرفیشدندوروشنفکرانایرانیدربارهآنهابه بحثمینشستند
درمیانسالهای۱۹۵۰تا۱۹۸۰،دردورانپادشاهیمحمدرضاشاهپهلوی،هنرنویندرایرانرشدی قابلتوجهیبهخوددیدوبسیاریازهنرمنداننامیمعاصرایراندرآندورهرشدکردند.مکتبهای هنریجدیدی،همچونسقاخانه،کهدرجستجویروشیبدیعوایرانیبودندبرپاخاستندوتأثیری بنیادینبرهنرایراندردهه هایپیشروگذاشتند.افزایشدرآمدهایدولتیوراهاندازیدوسالانه های تهراننیزباعثشکلگیریدورانیپررونقبرایبازارهنردرکشورشدندوحکومتووابستگانبهآناز جملهخریدارانمهمهنرمعاصرشدند.راهاندازیموزههنرهایمعاصرتهرانباپشتیبانیونظارتفرح پهلوی،ملکهایراندردورهمحمدرضاشاهپهلوی،نهتنهانقشیمهمدرآشناشدنهنرمندانایرانی باسبک هایهنرینیویورکداشت،بلکهایرانرامالکیکیازبزرگترینمجموعه هایهنریغربیدر جهانکرد. •وقوعانقلاب۱۳۵۷ودرپیآنجنگایرانوعراق،دوره ایازرکوددربازارهنرنوگراوحاکمشدن فضایسانسوررابههمراهداشت.بسیاریازسبک هایهنریغربیدرایندورهمنحطشمردهشدند وتعدادیازهنرمنداننوگرایایرانیناچاربهترکوطنگشتند.بااینحالدیوارنگاری،هنر انقلابیوعکاسیرشدچشمگیریپیداکردندوآثارهنریشاخصیدرفضایمذهبیوجنگیکشور شکلگرفتند.فضایبازترسیاسیبرآمدهازانتخابات۲خردادباعثرونقدوبارههنرنوگرادرکشوروباز شدنبازارآنبهجهانشد.درهمینهنگام،نسلیازترکوطنکرده هایایرانیبهارائهآثاریشاخص درجهانپرداختندوتوجهپژوهشگراناجتماعیوتاریخدانانهنربهسیرتحولهنرمعاصردرایرانبیش ازپیششد
دانشکده هنرهایزیباوگالری ها •در دهههای۱۹۴۰و۱۹۵۰، دانشآموختگان«دانشکده هنرهای زیبا»–که بسیاری از ایشان برای دانشاندوزی به اروپا سفر کرده بودند –نقش مهمی در ارائه کارهای هنری اروپا در ایران و بومیسازی آنها پس ازجنگ جهانی دومداشتند.به باوررویین پاکباز، دانشکده هنرهای زیبا را که در سال۱۹۴۰گشایش یافته بود، میتوان نقطه آغازین جنبشهای هنری نوین در ایران دانست.این دانشکده از ادغام دو آموزشکده مدرسه صنایع مستظرفه و دانشکده معماری پدید آمد.اگرچهآندره گودارو چندین استاد غربی در این دانشکده فعالیت داشتند، اما تا سال۱۹۴۲و برکناری رضاشاه پهلوی از قدرت، گرایش به هنر نوین در این دانشکده دنبال نمیشد.[۱۸]در سال ۱۹۴۹، گودار از ریاست این دانشکده کنارهگیری کرد و جای خود را بهمحسن فروغی، معمار برجسته ایرانی، داد که تا۱۹۶۲به اداره این آموزشکده پرداخت. •در۱۹۴۶و به هنگام نخستین نمایشگاه هنریانجمن فرهنگی ایران و شورویاز هنر نوین ایران، کشش به سبکهای جدیدتری چوندریافت گریدیده میشد.با این حال، از آنجا که هنر نوین اروپایی برای مردم ایران جدید و ناشناخته بهشمار میآمد، نخستین تلاشهای پیش گامان آن هنر در ایران به سوی آشنا ساختن بیشتر مردم کشور با نوگرایی بود.محمود جوادیپور،حسین کاظمی، وجلیل ضیاءپوراز جمله این پیش گامان بودند که اقدام به راهاندازی نخستین گالریهای هنری در ایران کردند.کاظمی بههمراهمنوچهر یکتاییواحمد اسفندیارینیز آغاز به تدریسدر دانشکده هنرهای زیبا کردند.[۱۹]در همین هنگام، هنرمندان نوگرای ایرانی چندین محفل هنری را از جملهانجمن هنری خروس جنگیو گالریهای آپادانا و صبا راهاندازی کردند.[۲۰]گالری آپادانا نخستین گالری از نوع خود در ایران بود که اگرچه عمر کوتاهی از۱۹۴۹تا۱۹۵۰داشت، اما با ارائه کارهای حسین کاظمی وهوشنگ پزشک نیاگامی آغازین در نشان دادن آثار هنرمندان نوین در ایران گذاشت.محمد جوادیپور، بنیانگذار آپادانا، خود از پیشگامان هنر دریافت گرا وآبسترهدر ایران بهشمار میرفت.[۲۱]همچنین، اغلب گالریهای نسل نخست در ایران را زنان راهاندازی کردند؛ زنانی چونمعصومه سیحونکه خود نقاشانی نوگرا و هنرمند بودند
موج نوع فرانسه •موج نوی سینمای فرانسهجنبشیدرسینمایفرانسهاست که دردهه ۱۹۵۰به رهبری منتقدان جوان تحریریه مجله سینماییکایه دو سینمادر فرانسه شکل گرفت و به سایر نقاط دنیا سرایتیافت •موجنودرفرانسهدردودورهاتفاقافتاد. •دورهاولازسال۱۹۵۸تا۱۹۶۲طولکشیدوازمشخصههایآنتأکیدبرمؤلفومیزانسنبود. فیلمسازانایندورهازقواعدفیلمسازیدهه۵۰میلادی،همبهلحاظرواییوهمتصویری، رویگردانشدند. •دورهدومموجنوبینسالهای۱۹۶۶تا۱۹۶۸اتفاقافتاد.درایندورهگفتمانهاسیاسیترشد وایدئولوژیکمرنگتر.فیلمهایگدارماننددوسهچیزیکهازآنزنمیدانم(۱۹۶۶)وزن چینیوآخرهفته،هردومحصولسال۱۹۶۷،ازایندستههستند.درایندوره اسطورههایبورژوازیازبینرفتومسایلیمانندازدواجوخانوادهدرفیلمهامطرحنمیشد.به جایآنهاموضوعاتیمانندسیاستورزیدانشجویان،بلوغ،مصرفگراییوویتنامدرفیلمها رواجیافت
•موج نوی سینمای ایرانبه جنبشی درسینمای ایراناشاره دارد که اواخر دهه۳۰خورشیدی پاگرفت •جمشید اکرمیاین نام را حوالی۱۳۵۰به تقلید ازموج نوی فرانسهپیشنهاد کرد. •فیلمهای گاوازداریوشمهرجویی، قیصر از مسعود کیمیاییو آرامش در حضور دیگرانازناصرتقواییازنمایندگاناصلیاینموجبهشمارمیروند؛اگرچه نشانه هایآغازموجنویسینمایایرانپیشتر،اوایلدهه۱۳۴۰،بافیلم های خانه سیاه است(فروغفرخزاد) جلد مار(هژیرداریوش)، خشت و آینه(ابراهیم گلستان)و شب قوزی(فرخغفاری)درواکنشبهفیلمفارسیظهورکردهبود. •سینمایموجنوعمدتادردومسیراصلیگسترشیافت؛ •جبههفیلم هایشخصیوانتزاعیباآثاریمانند رگبار، چشمه، یک اتفاق ساده، شازده احتجاب، دایره میناو پستچی •جبههفیلمهایباسویههایپررنگاجتماعیوتجاریمانند فرار از تله، سه قاپ، خداحافظ رفیق، طوقی، رضا موتوریو گوزنهاکهاغلبتحتتأثیرموفقیت عظیم قیصرساختهمی شدند.[۲]نسلسینماگرانموجنوشناختعمیقتریازهنرسینماداشتندوبه شدتمتأثرازادبیاتمعاصرایرانبودندچنان که می توانشاخصهاصلیسینمایموجنودرایرانراارتباطعمیقشباادبیاتمعاصردانست •دربحبوحهورشکستگیعمومیسینمایایرانطیسالهایمنتهیبهانقلاب،«موجنو»کهبهدلیلافزایشسانسورودرنظر نگرفتنسلیقهتماشاگرانازسویفیلمسازهاروبهافولگذاردهبود،بابهمحاقرفتنچندفیلمدرآستانهانقلابازجریانایستاد[اما پسازانقلاب۱۳۵۷ایران،درسال۱۳۶۳بافیلم دونده(امیرنادری)جریانتازهایآغازشدکهتوجهجهانراباردیگربهسینمایایران جلبکرد.اینموججدیدباحضورسینماگرانیچونعباسکیارستمی،[۷]محمدرضااصلانی،اصغرفرهادی،رخشانبنیاعتماد،مجید مجیدی،جعفرپناهی،بهمنقبادی،محسنمخملبافوابوالفضلجلیلیتثبیتشدکهجوایزارزشمندیازجشنوارههایمعتبر جهانیبرایسینمایایرانبهارمغانآورد.درامتداداینجریاندرسالهایاخیرباسینماینئورئالایرانمواجهمیشویمکه برجستهترینآثارآنرادرآثارفیلمسازانیهمچوناصغرفرهادیوحسینشهابینظاره گرهستیم
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان •،سازمان ناسودبرفرهنگی و هنری است که برای پر کردن کمبود آثار و محصولات فرهنگی برای کودکان و نوجوانان،[۱]در دیماه۱۳۴۴به ریاست شهبانوفرح پهلوی[۲]و مدیریتلیلی امیرارجمندفعالیت خود را آغازکرد •ایجاد کانون به دنبال چارهاندیشی برای پرکردن اوقات فراغت گروه کودک و نوجوانان ایران و فراهمآوردن آموزش و سرگرمی برای آنها بود.همچنین کانون در راستای فراگیر کردن فرهنگ کتابخوانی بین کودکان و نوجوانان و با حمایتشرکت ملی نفت ایرانووزارت آموزش و پروشراه اندازیشد •کانون از همکاری کشورهایی چونفرانسه،ایالات متحده آمریکاومجارستان(در زمینه نقاشی کتاب کودکان)استفادههای فراوان برد.
در سال۱۳۴۹مرکز سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بنیان شد که در آن فیلمسازان و نقاشهای جوان آغاز به ساختن فیلم برای کودکان نمودند.بخش سینما کوشش در پیشبرد انگیزهها و سازندگی اندیشه و پرورش نگرش هنری داشت.انجام فعالیتهای کانون پرورشفکری کودکان و نوجوانان در درخشش فیلمهای ساخته شده به وسیله کانون درفستیوال پنجم، ششم و هفتم فیلمهای کودکان و نوجواناننشان داده شد.در هفتمین فستیوال فیلم در آبان۱۳۵۱فیلم«سفر»، چهار جایزه و فیلم«گلباران»و«سیاه و سپید»از ساختههای مرکز سینمایی کانون هر یک، جایزه دریافت کردند.پیش از این جشنواره، فیلم«رهایی»ناصر تقوایی، برنده جایزه نخستجشنواره فیلم ونیزوجشنواره فیلم سانفرانسیسکوشد.فیلم«پسر و ساز و پرنده»نیز جایزه جشنواره ونیز را از آن خود کرد. •کلاسهای آموزش فیلمسازی برای کودکان و نو جوانان عضو کتابخانههای کانون در تهران بنیان شد و پس از نخستین دوره(که یک دوره سه ماهه بود)، فیلمی که یکی از تهیهکنندگان نوجوان کانون ساخته بود، از میان فیلمهای فرستاده شده به«فستیوال جهانی فیلمهای هشت میلیمتری»در شهرمیلاندر کشورایتالیابرنده جایزه نخست شد.کانون جای کارگردانان، فیلمنامهنویسان، فیلمسازان، فیلمانیمیشنسازان نامی پیش از سالهای۱۳۵۷بود و شمار بسیاری از آموزش دیدگان کانون هماکنون از نامهای نامی در رشته خود هستند. •عباس کیارستمییکی از کارگردانان ایران به استخدام مرکز سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان درآمد.وی در سال۱۳۴۹فیلم کوتاهنان و کوچهرا ساخت.۱۳۵۱فیلم«زنگ تفریح»را به اکران آورد و۱۳۵۳با ساختن فیلم«مسافر»نامی شد. •نورالدین زرینکلکپدر فیلمهای انیمیشن ایران از بنیان گذاران کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان بود. •از کارهایبهرام بیضاییکه در کانون ساخته شد میتوانعمو سیبیلوفیلم کوتاه،«سفر»،«رگبار»،«غریبه و مه»و«کلاغ»را نام برد. •امیر نادریبا فیلمساز دهنی۱۳۵۲بر ارزش کارهای کانون افزود. •فرشید مثقالیدر سال۱۳۴۶به کانون پیوست و تا سال۱۳۵۷فیلمهای انیمیشن، پوستر فیلم و تصویر برای کتابهای کودکان کانون را ساخت که جوایز بیشماری را برد.علی اکبر صادقیبا ساختن دو فیلم گلباران در سال۱۳۵۰و شاه خورشید۱۳۵۳به مرکز سینمای کانون جان داد. •در سال۹۷کانون با آغاز به تولید۴فیلم بلند در یک سال فصل جدیدی از فعالیتهای سینمایی را آغاز کرد
برخی هنرمندان موج نو •پدر شعر نویفارسی نیما یوشیج،سهراب سپهری،هوشنگ ایرانیوغلامحسین غریببودند محسنوزیریمقدم_بهمنمحصص_ژازهتباتبایی_بهجت صدر_ایران درودی_گیتی نوین ابراهیم گلستان_فروغ فرخ زاد_کاوه گلستان کامران شیردل
پدر: ابراهیم گلستان سید ابراهیم تقوی شیرازیمشهور بهابراهیم گلستان(زاده۲۶مهر ۱۳۰۱)،کارگردان،داستاننویس،مترجم،روزنامه نگاروعکاسایرانیاست. ابراهیم گلستان در سال۱۳۴۰برای فیلم یک آتشموفق به دریافت مدال برنز جشنواره فیلم کوتاهونیزشد.این جایزه، اولین جایزه بینالمللی برای یک کارگردان ایرانی بهشمارمیرود سبکویژه آثار مکتوب داستانی وی در سیر پیشرفت داستان معاصر فارسی قابل توجه دانسته شدهاست
زادو تبار گلستان، نوۀ سید محمد شریف تقوی شیرازی و نخستین فرزندسید محمدتقی گلستان، روزنامهنگار شیرازی صاحب روزنامه گلست ان، است که نمایندگی فارس را در مجلس مؤسسان۱۳۰۴که سلطنت را از قاجار به پهلوی منتقل کرد برعهده داشت.[۹]پدربزرگ و عموی گلستان مجتهدبودند اوتحصیلات متوسطه را در دبیرستان شاهپور شیراز انجام داد. آثار: آتشو موج و مرجان و خارا _ خشت و آینه _ اسرار گنج دره جنی_تهیهکننده فیلم خانه سیاه استبه کارگردانیفروغ فرخزادبودهاست
کامران شیردل •کامران شیردل(زاده۱۳۱۸درتهران)،مترجم،کارگردانومستندسازایرانیاست. •اواز افراد تأثیرگذار برموج نوی سینمای ایراناست. ارتباطباموجنو: مستندهاینخست اودرسال۱۳۴۴برایدیدارباخانوادهاشبهایرانبرگشتووقتیباوضعیتباورنکردنیاسفبارومضحکاقتصادی،اجتماعی-سیاسیآنروز ایرانمواجهشددرکشورشماند.[۱]اونخستینمستندخوددرایرانبانامبومسیمین(دربارهنقرهکاری)[۱]ونیزندامتگاه(بهسفارشوزارت فرهنگوهنر)راکارگردانیکرد.وییکسالبعدتهرانپایتختایراناستوقلعه(دربارهمنطقهشهرنو)راساختکهوزارتفرهنگوهنر آنهاراتوقیفکرد.درسال۱۳۵۹نگاتیوهایاینفیلمپیداوباعکسهایکاوهگلستانتکمیلشد.ویدوفیلمناتمامنوروزوآخرینگلرادر سال۱۳۴۶ساختودرسال۱۳۴۷«حماسهروستازادهگرگانی»یااونشبکهباروناومدراکارگردانیکرد.[۳]اینفیلمکهتا۱۳۵۳درتوقیف بود،درسومینجشنوارهفیلمتهرانبهنمایشدرآمدوپسازبهدستآوردنجایزهبهترینفیلمدوبارهتوقیفشد. پس از انقلاب شیردل پس ازانقلاب۱۳۵۷ایرانساخت مستندهای اجتماعی را به دلیل دلسردی پس از توقیف و سانسورهای بسیار، ادامه نداد
•بیوگرافی کاوه گلستان • درسال1329در آبادان بدنیا آمد. • یکساله بود که با خانواده اش به تهران آمد و در تهران بزرگ شده بود. • تا کلاس هفتم در ایران درس خواند و از13سالگی برای ادامه تحصیل به یک شبانه روزی در انگلستان رفت. • در سال1347به تهران بازگشت. • در سالهای1348تا1350در شرکت های تبلیغاتی به عنوان عکاس و انیماتور مشغول به کار شد. • کار حرفه ای عکاسی را در1350-1351با اولین ماموریت مطبوعاتی اش که تهیه عکس و گزارش جنگ در ایرلند شمالی بود شروع کرد. • 1352عکاسی از کودکان گوشه و کنار ایران برای انتشارات فرانکلین.
• انتشار کتاب"قلمکار"در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. • 1353نمایشگاه عکس های کودکان ایران در گالری سیحون. • نمایشگاه کولاژهای پولارویدی"از دیو و دد" ....در گالری سیحون. • انتشار کتاب گلاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. • 1355آغاز همکاری فعال با روزنامه آیندگان و گزارش های اجتماعی از جمله کارگرهای ساختمانی، روسپی های شهرنو و کودکان عقب افتاده و روانی که از این سه گزارش نمایشگاهی بنام"از روسپی و کارگر و مجنون"در دانشگاه تهران گذاشت که از طرف ساواک بعد از یک هفته توقیف شد. • 1356کار با مجله سبز. • 1357عکاسی گسترده از رویدادهای انقلابایران
•1356کار با مجله سبز. • 1357عکاسی گسترده از رویدادهای انقلاب ایران و کار در مجله تایم ، تهران مصور و نشریات دیگر. • 1358دریافت جایزه"رابرت کاپا"برای عکس هایش از انقلاب ایران. • عکاسی از درگیری ها و رویدادهای سیاسی و اجتماعی گوشه و کنار کشور. • انتشار کتاب"شورش"از عکسهای انقلاب با محمد صیاد. • 1359حضور فعال در جبهه ها با آغاز جنگ. • آغاز همکاری با آژانس های جهانی عکس. • 1360انتشار کتاب"جنگ"با آلفرد یعقوب زاده. • انتشار سری کتابهای"انقلاب نور"مجموعه عکس ، کار گروهی. • انتشار کتاب"غنچه ها در طوفان"با هنگامه گلستان.درباره حضور کودکان و نوجوانان در انقلاب.کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
•با زن و فرزندش به لندن رفت و در آنجا آژانس عکس ریفلکس را با چند عکاس دیگر تاسیس کرد.درطی10سالی که در لندن بود هرسال گاهی10تا12بار به ایران سفر میکرد ، برای عکاسی از جنگ و دیگر رویدادها. • 1370ساختن مستند"ثبت حقیقت" • برای تلویزیون کانال4انگلیس که بعد از آن بمدت2سال ممنوع ا لکار شد. • 1371و1372مصاحبه ویدئویی با چهره های ادبیات ایران. تصویربرداری و تدوین"گنگ خوابدیده"درباره زندگی محسن مخملباف. •1371و1372مصاحبه ویدئویی با چهره های ادبیات ایران. تصویربرداری و تدوین"گنگ خوابدیده"درباره زندگی محسن مخملباف. لغو ممنوعیت کار در پایان سال و آغاز کار با تلویزیون آسوشییتد پرس(ای– پی-تی-وی) • 1373آغاز تدریس عکاسی در دانشکده های هنری تهران. 1378آغاز کار با تلویزیون بی بی سی بعنوان فیلمبردار. • 13فروردین1382در کفری کردستان عراق بر اثر انفجار مین به شهادت رسید